Figyelem! Az általad használt böngésző nem támogatott, így az oldalunk NEM működik, illetve nem jelenik meg TELJESKÖRŰEN! Segítségért kattints! Segítséget kérek!

Itt vannak a konkrét töri feladatok és az első szaktanári vélemény is!

Írta: Szabó-Kocsis János

Az alábbiakban olvashatjátok a konkrét töriérettségi feladatokat mind az első, mind a második részre vonatkozóan, valamint az első szaktanári véleményt is!

A kereszténység születéséről, az iszlámról, a kapitalista gazdaságról, a Rákóczi-szabadságharcról, a dualizmus kori Magyarország gazdaságáról, az első világháború idején fellépő élelmiszerhiányról, és egy 1957-es Kádár János-beszédről is szerepelnek kérdések a középszintű töriérettségi első, rövidebb feladatokból álló részében. A diákoknak a hódmezővásárhelyi iskolakörzetek átszervezéséről is el kell olvasniuk egy szöveget, értelmezve a szegregáció, integráció, hátrányos helyzetű diák fogalmát.

A középszintű töriérettségin 180 percet kapnak a diákok, ennyi idő alatt két feladatsort kell megoldaniuk. Az első blokkban egyszerű, rövid választ igénylő feladatok vannak – mind a 12 feladat valamilyen forrás (szöveg, kép, diagram, stb.) feldolgozását és értelmezését várja a vizsgázóktól.

Ennek megfelelően a diákok idén kaptak például egy részletet a Bibliából, térképeket, jogszabályrészleteket is értelmezniük kell, egy Kádár János-beszéd részletét is el kell olvasniuk, valamint egy összefoglalót a hódmezővásárhelyi iskolakörzetek átalakításáról. Ahogy az előző években, úgy idén is van vaktérképes feladat, az Árpád-kori Magyarország területeit és egyes városait kell azonosítaniuk.

Nyilasuralom, KGST-országok, etnikai változások a töriérettségi második részében!

A középszintű történelemérettségi második részében a diákok négy esszéfeladatot kapnak, ezek közül azonban csak kettőt kell megoldaniuk - a négy téma között idén az első ipari forradalom, a KGST-országok, a magyarországi etnikai változások és a nyilasuralom is szerepel.

A feladatsor kétféle esszéfeladatot tartalmaz. Egy rövid feladatot – a megadott témát 100-130 szóban, vagyis 12-16 sorban kell kifejteni – és egy hosszút, amely egy 210-260 szavas esszé megírását várja a diákoktól.

A feladatsor két rövid, egyetemes történelemre vonatkozó feladatot (amelyek közül az egyik az 1849 előtti, a másik az 1849 utáni korszakokkal kapcsolatos) és két hosszú, magyar történelemre vonatkozó feladatot (amelyek közül az egyik az 1849 előtti, a másik az 1849 utáni korszakokkal kapcsolatos) tartalmaz.

A vizsgázóknak a négy feladatból kettőt kell választaniuk: egyet az egyetemes történelemre vonatkozó két feladat közül; egyet a magyar történelemre vonatkozó két feladat közül.

Van egy további szabály: ha a vizsgázó a rövid esszét egy 1849 előtti korszakról írja, a hosszú esszéjének az 1849 utáni témáról kell szólnia, és fordítva.

Szaktanári vélemény

Jó szövegértési kompetenciával, rutinos atlaszhasználattal, térképolvasással és némi – minimális szintű - alaptudással meg lehetett oldani a középszintű történelemérettségi első, rövid feladatokból álló részét, de klasszikus témákat érintettek, és nem okozhattak meglepetést a vizsgázóknak a középszintű történelemérettségi esszéfeladatai sem – mondta az Eduline által megkérdezett szaktanár.

Forrás: http://eduline.hu



Bárhol, bármikor...

Sokat utazol? Nincs a közeledben egy rádió? Nem vagy a vételi körzeten belül? Sebaj! Töltsd le okostelefonodra az ingyenes Tunein alkalmazást és máris hallgathatod rádiónk adását élőben bárhol, bármikor!

Töltsd le telefonodra még ma! Töltsd le még ma a telefonodra!