Figyelem! Az általad használt böngésző nem támogatott, így az oldalunk NEM működik, illetve nem jelenik meg TELJESKÖRŰEN! Segítségért kattints! Segítséget kérek!

Feladatok és diákvélemények a középszintű magyarérettségiről

Írta: Szabó-Kocsis János

Véget ért a középszintű magyarérettségi, diákokat kérdeztünk, milyennek tartják az idei feladatsort.

„Szerintem könnyű volt, bár az első részében voltak olyan kérdések, amelyek ha nem is kimondottan nehezek voltak, de oda kellett figyelni és kétszer elolvasni a szöveget” – mondta az Eduline-nak Réka, a Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium diákja. „Én a műelemzést választottam, bár kicsit meglepődtem, hogy nem novella volt, és nem olyan szempontok szerint kellett elemezni, de szerintem jó lett. Egy órával korábban végeztem” - tette hozzá.

„Összességében jónak éreztem, nekem tetszett a barátos szöveg, jó volt, hogy nem egy doktori disszertációt kellett olvasni. Én egy kicsit bepánikoltam, amikor megláttam, hogy nem novella van, mert én bemagoltam az elemzési szempontokat, úgyhogy végül az összehasonlítást választottam. Azt is jónak érzem, negyedórával előbb végeztem így is, pedig mindent leellenőriztem és elolvastam újra” – mesélte Nóri, aki szintén a Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnáziumban érettségizett.

Az első rész nem volt rossz, csak nekem kevés volt az idő. Voltak olyan kérdések, amiknél vissza kellett lapoznom. Az érvelésnél pedig már tényleg elfogyott az időm, úgyhogy a felügyelő kitépte a kezemből a lapot, az utolsó mondatot be sem tudtam fejezni. A második résznél én az összehasonlítást választottam, a mesét el sem olvastam olyan hosszú volt – mondta el az Eduline-nak Máté, a Győri Krúdy Gyula Gimnázium diákja.

„Mondjuk József Attilánál pont nem ezt a verset vettük részletesen, de szerintem jól sikerült. Öt oldalt írtam, úgy hogy a bevezetés önmagában 10 sor volt, és abban még nem is esett szó a versekről. Szerintem olyan menő lett, hogy kiteszik az iskolában” - mesélte. „A második rész tényleg jól ment, 20 perccel előbb végeztem, mondjuk azt odaadhatták volna az első rész befejezéséhez. Utána beszéltük a többiekkel, hogy mindenki be volt ijedve, amikor meglátta, hogy nem novella van, de összességében szerintem nem volt nehéz.”

Az első részben a „barátság szociológiájáról” szóló könyvismertető cikket kaptak a magyarból középszinten érettségizők – ez alapján kellett megoldaniuk tíz feladatot.

Az érvelési feladatban a diákoknak olyan „újabb igényekhez, szokásokhoz, nemzetközi trendekhez” kapcsolódó ünnepekről kellett értekezniük, mint a Valentin-nap vagy a halloween, 120-200 szavas szöveget kellett alkotniuk.

Akik nem ezt a feladatot választották, azoknak a hivatalos levél formai követelményeivel kellett tisztában lenniük. A „gyakorlati szöveg alkotása” egészen aktuális kérdésekkel foglalkozott: a diákoknak a helyi önkormányzati képviselőnek kellett levelet írniuk – meg kellett nevezniük olyan leromlott állapotú épületeket és hiányzó intézményeket, amelyet fejleszteni vagy építeni kellene.

A középszintű feladatsor második részében két feladat - egy mű (vagy műrészlet) problémaközpontú, értelmező bemutatása, vagy két mű (vagy műrészlet) adott szempontú összehasonlító elemzése - közül választhattak a diákok. A műértelmező szövegalkotási feladatot választó érettségizőknek egy Balázs Béla-mesét kellett elemezniük – alighanem sokakat meglepett a választás, mert a középszintű magyarérettségi egyik műelemző feladata általában egy novellához kapcsolódik. Az összehasonlító műelemzést választó vizsgázóknak egy József Attila- és egy Szabó Lőrinc-verset kellett elolvasniuk, majd összevetniük.

Forrás: http://eduline.hu/erettsegi_felveteli/2018/5/7/magyar_erettsegi_2018_feladatok_diak_veleme_IDF1LE



Bárhol, bármikor...

Sokat utazol? Nincs a közeledben egy rádió? Nem vagy a vételi körzeten belül? Sebaj! Töltsd le okostelefonodra az ingyenes Tunein alkalmazást és máris hallgathatod rádiónk adását élőben bárhol, bármikor!

Töltsd le telefonodra még ma! Töltsd le még ma a telefonodra!