Figyelem! Az általad használt böngésző nem támogatott, így az oldalunk NEM működik, illetve nem jelenik meg TELJESKÖRŰEN! Segítségért kattints! Segítséget kérek!

Egészséges teljesítmény, vagy kisebbrendűség? Az eriksoni fejlődésmodell 4.szakasza 5-12 éves korban- Kohout Zoltánnal beszélgetünk

Műsorvezető: 2022. június 29. szerda, 13:37 Meghallgatva: 248 alkalommal

Nyerhető énerő a kompetencia. Fő kérdése e kornak, értékes tagja vagyok-e a világnak? A gyermekek keményen dolgoznak, hogy felelősek és jók legyenek, akik jól csinálják a dolgukat. Egyre ügyesebbek az együttműködésben és osztozkodásban másokkal. Ekkor kezdődik a beiskolázás korszaka is, amivel számos készség eleinte buzgó elsajátítása indul meg: olvasás, írás, fejlődik az ok-okozati megértés, elkezdődik a morális értékek kialakulása, a kulturális és egyéni eltérések észlelése. Erikson szerint ideális állapotban az általános iskola rengeteg lehetőséget nyújt a gyermek számára elismerésre: tanárok, szülők, kortársak által – tárgyak gyártása, lecke írása és tanulás, problémák megoldása során. Ha bátorítják, hogy csináljon dolgokat és utána dicsérik az elért eredményeiért ezekben, akkor egyre kompetensebbnek fogják érezni magukat, kitartva a tevékenységük mellett, sokszor a munkát az azonnali élvezet elé helyezve. Ezzel szemben, ha ezt a dicséretet nem kapják meg, büntetik, esetleg kifigurázzák őket a teljesítményükért, akkor kialakul bennük a kisebbrendűség érzése a saját képességeik kapcsán. Feltétlen tartsanak velünk!

Adás hallgatása