A nulladik évfolyam bevezetése nem csak figyelmen kívül hagyja a kisgyermekek érdekeit, de még az óvodák és az óvodapedagógusok munkáját is megkérdőjelezi. A Magyar Óvodapedagógiai Egyesület is közzétette véleményét az új NAT-ról.
Ahogy azt korábban megírtuk, az új NAT tervezetéből kiderült, hogy a fejlődésben-érésben késést mutató gyerekeknek előkészítő, nulladik évfolyamot szerveznének az általános iskolák. A Magyar Óvodapedagógiai Egyesület most közzétette szakmai állásfoglalását az új Nemzeti alaptantervről, és komoly kritikát fogalmaznak meg a nulladik évfolyam bevezetéséről.
Véleményük szerint a nulladik évfolyam terve a gyerekek érdekeit figyelmen kívül hagyja, ezen felül pedig még az óvodák, óvodapedagógusok munkáját is megkérdőjelezi. Az éretlen, fejletlen kisgyermek számára valódi sokkot jelentene, ha a megszokott környezetéből (az óvoda, ahová 3 éve jár) kiszakítva próbálnák őt az iskolára felkészíteni - írják.
Erre az esetre van a plusz egy éves óvodai fejlesztés lehetősége
Úgy vélik, éppen erre az esetre van a plusz egy éves óvodai fejlesztés lehetősége. Ami azt biztosítja, hogy az óvodában a megszokott környezetükben, az ismert és megszeretett óvodapedagógusokkal és néhány óvodástársukkal együtt, kis létszámú csoportokban képesek legyenek felzárkózni, iskolaéretté válni.
A magyar óvodák és az ott dolgozó óvodapedagógusok évek hosszú során megfelelően felkészültek és nagy hatékonysággal, differenciált módszerekkel képesek a gyermekeket is éretté tenni az iskolai életben rájuk váró feladatok megoldására - teszik hozzá.
Nem megoldás
A nulladik évfolyam a Magyar Óvodapedagógiai Egyesület szerint csak meghosszabbítja a különböző fejlettségű gyermekek iskolai jelenlétét, és nem megoldja az egyéni fejlődési irányban és ütemben történő haladást.
„Nem tudjuk, hogy valódi szakmai tartalommal töltődne-e meg az iskola előkészítő, mert az iskola előkészítő funkciót a hazai óvodapedagógia ma is betölti, vagy csupán megint egy, az iskola valódi reformját elkerülendő, számára könnyítő szintet emelünk be a struktúrába. Bízunk abban, hogy ez ilyen formában nem jelenítődhet meg a magyar köznevelési rendszerben, mert ez alapjaiban ingatja meg az óvodapedagógia eredményeit, erényeit, a hazai óvodapedagógus képzés szakmai törekvéseit” - írják.
Forrás: http://eduline.hu/kozoktatas/2018/10/3/ovodapedagogiai_szervezet_velemenye_a_NATro_7M9O5A