A légiutasok közül kevesen élnek jogaikkal, amikor valamilyen hátrányt szenvednek a repülőút során, pedig több száz eurós kártérítést is járhat, amennyiben ez a légitársaság hibájából történt – hangzott el a Kossuth Rádió Európai idő adásában.
Egy európai uniós rendelet pontosan meghatározza az utasokat megillető jogokat késés vagy járattörlés esetén, de ezt még mindig kevesen ismerik – mondta Bolyó Anikó, a légiutasok érdekérvényesítésével foglalkozó Flight Refund ügyvezetője, aki azonban hozzátette, hogy Magyarországon kedvező változások indultak el és egyre többen igényelnek kárpótlást az őket ért sérelmek miatt.
A három órán túli késés, járattörlés, vagy túlfoglalás esetén a kompenzáció és kárenyhítés mértékét egy tizennégy évvel ezelőtt elfogadott jogszabály, a 261/2004 EK rendelet szabályozza.
Kárenyhítés vagy kártérítés
Három órát meghaladó késésénél az utas 250 és 600 euró közötti kártérítésre jogosult. Amennyiben az utas járatát váratlanul törölték akkor kártérítésre jogosult, amely az út hosszától függően, akár a 600 eurót is elérheti.
Amennyiben a repülőjárat törlését külső esemény okozta, pl. egy hózivatar, a légitársaságok ezekben az esetekben kárenyhítéssel és nem kártérítéssel tartoznak – fogalmazott.
De ha a légitársaság hibájából, rendszeres karbantartás során kiküszöbölhető műszaki meghibásodásból történik a késés vagy járattörlés és az utasok a felajánlott alternatív járatokkal nem érik el az út hosszától függően a rendeletben meghatározott időn belül végcéljukat, kárigényt nyújthatnak be.
Külön szabályozás az elveszett csomagokra
Bolyó Anikó az adásban elmondta, az elveszett csomagok szabályozását nem a 261/2004 EK rendelet, hanem a montreali egyezmény szabályozza. Amennyiben három héten belül megérkeznek, akkor nem minősülnek elveszett csomagnak. Valamekkora kártérítést kell fizetnie a légitársaságnak, ha tisztasági csomagot, ruhát kellett vennie az utasnak, ennek felső határa 1,200-1,300 euró között van.
A szabályok pontosan meghatározzák az utasok jogait, ennek ellenére ezzel még sokan nincsenek tisztában, holott az EU erre felhívja a figyelmet és különféle kampányokat szerveznek.
Kihasználják az utasok jóhiszeműségét
A Flight Refund vezetője elmondta: Kelet-Európában a legnagyobb probléma, hogy az emberek nem élnek jogaikkal. Ez azért van, mert nem is hallottak erről a rendeletről. A mostani esetek rávilágítanak erre a problémára és így a jövőben utazók tisztában lesznek a jogaikkal.
Az utasokat elriasztja a jogi folyamat, hogy idegen nyelven kell az ügyeket intézni, amely bonyodalmas vagy az ügyvédek miatt túl költséges. Ezzel visszaélnek a légitársaságok, vagy nem válaszolnak, vagy olyan választ adnak, amit az utas a jogszabály nem ismerete miatt elfogad.
A Flight Refundnál rendszeresen találkoznak olyan válaszlevelekkel, amelyekben a légitársaságok az utassal azt közlik műszak hiba esetén, hogy az utasok érdekében nem szállt fel a repülőgép, amelyet aztán sokan elfogadnak, de ez nem mentesíti a céget a kártérítés megfizetésétől – hangsúlyozta.
Bulyó Ildikó elmondta, hogy egy év alatt mintegy tízszeresére ugrott meg a kárigényüket benyújtók száma.
Forrás: https://www.hirado.hu/kulfold/europai-ido/cikk/2018/08/05/meg-mindig-keves-legiutas-ismeri-mi-jar-neki
Kép: https://hu.wikipedia.org/wiki/Rep%C3%BCl%C5%91g%C3%A9p#/media/File:Airbus_A380_blue_sky.jpg