Ahogy korábban a 24.hu beszámolt róla, hatalmas bajban van a NASA Opportunity marsjárója, amely egy óriási viharba keveredett. A szerkezet helyzete most még rosszabbra fordult.
A NASA szerint a szakértők hiába próbálkoznak, nem tudják felvenni a kapcsolatot a marsjáróval – írja az IFLScience. Ez azt jelenti, hogy az akkumulátorok töltöttsége súlyosan lecsökkent, az Opportunity pedig alacsony energiaszintű állapotra kapcsolt.
Ebben a módban a missziós órát leszámítva a szerkezet összes alrendszere leáll. Az óra később bizonyos időközönként ellenőrizni fogja, hogy megemelkedett-e az energiaszint az Opportunity bekapcsolásához.
A NASA közleménye szerint a Kitartás völgye (Perseverance Valley) felett olyan vastag porréteg alakult ki a levegőben, hogy a marsjáró napelemei az elkövetkező napokban bizonyosan nem tudnak elegendő energiát előállítani.
A május végén kialakult vihart a Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) űrszonda figyelte meg először. A vihar két hét alatt igazi szörnyeteggé fejlődött, mára teljesen eltakarja a napot az Opportunity elől.
A becslés alapján a vihar június 8-án 18 millió négyzetkilométeres volt, a napokban azonban több mint kétszeresére nőtt a területe.
A jelenleg 41 millió négyzetkilométeren tomboló vihar a Mars negyedét érinti.
A vihar akkora, hogy már a bolygó túlsó felén dolgozó Curiosityt is elérte. Szerencsére ez a marsjáró nem napelemekkel működik, így nem is veszélyezteti a vihar.
Az Opportunity 2004-ben landolt a Marson, és alaposan túlteljesítette az eredetileg 90 naposra tervezett küldetését. Bár 2007-ben már átvészelt egy nagy vihart, a mostani jóval komolyabb kihívást jelent neki.
Az, hogy az energiaszint lecsökkenése milyen komoly probléma, a Spirit esete mutatja meg. Az Opportunity testvéreként emlegetett marsjáró 2010-ben állt le, miután megrekedt a marsi talajban, napelemei pedig nem voltak képesek elég fényhez jutni. Az akkumulátorok nem tudták a kellő hőt létrehozni, a szerkezet pedig nem élte túl a marsi telet.
Forrás: https://24.hu/tudomany/2018/06/14/mars-nasa-opportunity-vihar/